Gabinet terapii logopedycznej GPP:
Mowa dziecka:
Proces rozwoju mowy dziecka przebiega etapami i trwa do kilku lat. U wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega według tych samych reguł. Zdrowe, prawidłowo słyszące i rozwijające się dziecko przyswaja sobie mowę w ciągu 5 – 6 lat.
Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi, obok prawidłowego poziomu funkcji intelektualnych, percepcyjnych i motorycznych, bardzo ważny element dojrzałości i gotowości szkolnej. Od ucznia, który rozpoczyna naukę w klasie I szkoły podstawowej oczekuje się między innymi:
-
umiejętności swobodnego wypowiadania się na znane dziecku tematy np. z życia codziennego
-
umiejętności powtórzenia np. usłyszanej wypowiedzi czy polecenia, powiedzenia z pamięci wierszyka, tekstu piosenki
-
dokonania słownego opisu ilustracji (obrazka).
-
zdolności do wypowiadania się pełnymi zdaniami, które są poprawnie zbudowane pod względem gramatycznym.
-
prawidłowego wymawiania wszystkich dźwięków ojczystego języka.
Zaburzenia mowy:
Dzieci z wadami mowy (artykulacyjnymi) często popełniają błędy w:
błędy te wiążą się zazwyczaj z:
Najczęstsze wady wymowy i zaburzenia mowy:
-
seplenienie proste występuje, gdy głoski: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż są przez siebie zastępowane.
-
seplenienie międzyzębowe, polega na wsuwaniu języka między zęby przy wymowie głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż.
-
seplenienie boczne jest widoczne, gdy podczas mówienia głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż strumień powietrza uchodzi bokiem, a język układa się niesymetrycznie w jamie ustnej
-
reranie polega na niewymawianiu głoski r i/lub zastępowaniu jej głoską l lub j (do 5 lat jest to zjawisko fizjologiczne) albo na wymawianiu jej w sposób nieprawidłowy np.: wargowo, tylnojęzykowo, przyzębowo, gardłowo (tzw. francuskie r).
-
kappacyzm (gammacyzm), to wady wymowy polegające na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych zwartych: k, g, k', g'.
-
mowa bezdźwięczna występuje, gdy głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki
-
nosowanie, to wymawianie głosek ustnych "przez nos," a także trudności w wymowie głosek nosowych (np. ą, ę)
-
ORM (Opóźniony Rozwój Mowy), mówi się o nim najczęściej wtedy, gdy określony etap rozwoju mowy dziecka nie pojawił się zgodnie z powszechnie przyjętą normą czasową przewidzianą dla danego wieku dziecka.
Diagnoza logopedyczna:
Przeprowadzana jest zwykle w czasie dwóch spotkań. Składa się z kilku etapów:
-
Wywiad z Rodzicem/Rodzicami (poruszamy temat przebiegu ciąży, porodu, okresu poporodowego, przebytych chorób, przebiegu rozwoju dziecka – w tym osiąganych przez dziecko „kamieni milowych” rozwoju mowy
-
Badanie dziecka przez logopedę, które polega na ocenie budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, ocenie sprawności i sposobu połykania, oddychania, a także na badaniu, słuchu fizjologicznego (tzw. badanie podstawowe, przesiewowe), słuchu fonemowego, umiejętności artykułowania poszczególnych głosek języka ojczystego. Badanie pozwala również określić zdolność dziecka w zakresie pamięci słuchowej i kinestezji artykulacyjnej. Oceniane jest także rozumienie mowy oraz tworzenie własnych wypowiedzi przez dziecko,.
-
Ostatni etap polega na omówieniu z Rodzicem/Rodzicami pisemnej diagnozy, a także zaplanowanego programu terapii.
Terapia logopedyczna:
Terapią logopedyczną w GPP obejmujemy dzieci, młodzież, a także osoby dorosłe. Terapię zawsze poprzedza diagnoza, która pozwala ocenić na czym polega problem u podopiecznego oraz stanowi podstawę do opracowania odpowiedniego programu terapii logopedycznej.
Oddziaływania terapii logopedycznej mają na celu :
-
nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
-
wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
-
kształtowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
-
maksymalne usprawnianie techniki czytania i pisania
|