LOGOPEDIA
Gabinet terapii logopedycznej
Czynny w : poniedziałki i wtorki od 16.00 do 19.00
W celu umówienia terapii prosimy o kontakt z GPP
Mowa dziecka
Proces rozwoju mowy dziecka przebiega etapami i trwa do kilku lat. U wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega według tych samych reguł. Zdrowe, prawidłowo słyszące i rozwijające się dziecko przyswaja sobie mowę w ciągu 5 – 6 lat.
Co to jest Integracja Sensoryczna?
Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi, obok prawidłowego poziomu funkcji intelektualnych, percepcyjnych i motorycznych, bardzo ważny element dojrzałości i gotowości szkolnej. Od ucznia, który rozpoczyna naukę w klasie I szkoły podstawowej oczekuje się między innymi:
umiejętności swobodnego wypowiadania się na znane dziecku tematy np. z życia codziennego
umiejętności powtórzenia np. usłyszanej wypowiedzi czy polecenia, powiedzenia z pamięci wierszyka, tekstu piosenki
dokonania słownego opisu ilustracji (obrazka).
zdolności do wypowiadania się pełnymi zdaniami, które są poprawnie zbudowane pod względem gramatycznym.
prawidłowego wymawiania wszystkich dźwięków ojczystego języka.
Zaburzenia mowy
Dzieci z wadami mowy (artykulacyjnymi) często popełniają błędy w:
mowie spontanicznej
czytaniu
pisaniu
błędy te wiążą się zazwyczaj z:
seplenieniem
reraniem
ubezdźwięcznieniem głosek dźwięcznych
Najczęstsze wady wymowy i zaburzenia mowy
seplenienie proste występuje, gdy głoski: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż są przez siebie zastępowane.
seplenienie międzyzębowe, polega na wsuwaniu języka między zęby przy wymowie głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż.
seplenienie boczne jest widoczne, gdy podczas mówienia głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż strumień powietrza uchodzi bokiem, a język układa się niesymetrycznie w jamie ustnej
reranie polega na niewymawianiu głoski r i/lub zastępowaniu jej głoską l lub j (do 5 lat jest to zjawisko fizjologiczne) albo na wymawianiu jej w sposób nieprawidłowy np.: wargowo, tylnojęzykowo, przyzębowo, gardłowo (tzw. francuskie r).
kappacyzm (gammacyzm), to wady wymowy polegające na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych zwartych: k, g, k’, g’.
mowa bezdźwięczna występuje, gdy głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki
nosowanie, to wymawianie głosek ustnych “przez nos,” a także trudności w wymowie głosek nosowych (np. ą, ę)
ORM (Opóźniony Rozwój Mowy), mówi się o nim najczęściej wtedy, gdy określony etap rozwoju mowy dziecka nie pojawił się zgodnie z powszechnie przyjętą normą czasową przewidzianą dla danego wieku dziecka.
Diagnoza logopedyczna
Przeprowadzana jest zwykle w czasie dwóch spotkań. Składa się z kilku etapów:
Wywiad z Rodzicem/Rodzicami (poruszamy temat przebiegu ciąży, porodu, okresu poporodowego, przebytych chorób, przebiegu rozwoju dziecka – w tym osiąganych przez dziecko „kamieni milowych” rozwoju mowy
Badanie dziecka przez logopedę, które polega na ocenie budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, ocenie sprawności i sposobu połykania, oddychania, a także na badaniu, słuchu fizjologicznego (tzw. badanie podstawowe, przesiewowe), słuchu fonemowego, umiejętności artykułowania poszczególnych głosek języka ojczystego. Badanie pozwala również określić zdolność dziecka w zakresie pamięci słuchowej i kinestezji artykulacyjnej. Oceniane jest także rozumienie mowy oraz tworzenie własnych wypowiedzi przez dziecko,.
Ostatni etap polega na omówieniu z Rodzicem/Rodzicami pisemnej diagnozy, a także zaplanowanego programu terapii.
Terapia logopedyczna
Oddziaływania terapii logopedycznej mają na celu :
kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korekcję zaburzeń w zakresie strony artykulacyjnej, fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej
nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
kształtowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
maksymalne usprawnianie techniki czytania i pisania