LOGOPEDIA
Gabinet terapii logopedycznej
Czynny w : poniedziałki i wtorki od 16.00 do 19.00
W celu umówienia terapii prosimy o kontakt z GPP
Mowa dziecka
Proces rozwoju mowy dziecka przebiega etapami i trwa do kilku lat. U wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega według tych samych reguł. Zdrowe, prawidłowo słyszące i rozwijające się dziecko przyswaja sobie mowę w ciągu 5 – 6 lat.
Co to jest Integracja Sensoryczna?
Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi, obok prawidłowego poziomu funkcji intelektualnych, percepcyjnych i motorycznych, bardzo ważny element dojrzałości i gotowości szkolnej. Od ucznia, który rozpoczyna naukę w klasie I szkoły podstawowej oczekuje się między innymi:
umiejętności swobodnego wypowiadania się na znane dziecku tematy np. z życia codziennego
umiejętności powtórzenia np. usłyszanej wypowiedzi czy polecenia, powiedzenia z pamięci wierszyka, tekstu piosenki
dokonania słownego opisu ilustracji (obrazka).
zdolności do wypowiadania się pełnymi zdaniami, które są poprawnie zbudowane pod względem gramatycznym.
prawidłowego wymawiania wszystkich dźwięków ojczystego języka.
![](https://gpp.edu.pl/wp-content/uploads/2023/08/terapia-logopedia-1.png)
Zaburzenia mowy
Dzieci z wadami mowy (artykulacyjnymi) często popełniają błędy w:
mowie spontanicznej
czytaniu
pisaniu
błędy te wiążą się zazwyczaj z:
seplenieniem
reraniem
ubezdźwięcznieniem głosek dźwięcznych
![](https://gpp.edu.pl/wp-content/uploads/2023/08/terapia-logopedia-2.png)
Najczęstsze wady wymowy i zaburzenia mowy
seplenienie proste występuje, gdy głoski: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż są przez siebie zastępowane.
seplenienie międzyzębowe, polega na wsuwaniu języka między zęby przy wymowie głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż.
seplenienie boczne jest widoczne, gdy podczas mówienia głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż strumień powietrza uchodzi bokiem, a język układa się niesymetrycznie w jamie ustnej
reranie polega na niewymawianiu głoski r i/lub zastępowaniu jej głoską l lub j (do 5 lat jest to zjawisko fizjologiczne) albo na wymawianiu jej w sposób nieprawidłowy np.: wargowo, tylnojęzykowo, przyzębowo, gardłowo (tzw. francuskie r).
kappacyzm (gammacyzm), to wady wymowy polegające na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych zwartych: k, g, k’, g’.
mowa bezdźwięczna występuje, gdy głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki
nosowanie, to wymawianie głosek ustnych “przez nos,” a także trudności w wymowie głosek nosowych (np. ą, ę)
ORM (Opóźniony Rozwój Mowy), mówi się o nim najczęściej wtedy, gdy określony etap rozwoju mowy dziecka nie pojawił się zgodnie z powszechnie przyjętą normą czasową przewidzianą dla danego wieku dziecka.
![](https://gdanskoliwa.pl/wp-content/uploads/2023/08/logopedia_2.png)
Diagnoza logopedyczna
Przeprowadzana jest zwykle w czasie dwóch spotkań. Składa się z kilku etapów:
Wywiad z Rodzicem/Rodzicami (poruszamy temat przebiegu ciąży, porodu, okresu poporodowego, przebytych chorób, przebiegu rozwoju dziecka – w tym osiąganych przez dziecko „kamieni milowych” rozwoju mowy
Badanie dziecka przez logopedę, które polega na ocenie budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, ocenie sprawności i sposobu połykania, oddychania, a także na badaniu, słuchu fizjologicznego (tzw. badanie podstawowe, przesiewowe), słuchu fonemowego, umiejętności artykułowania poszczególnych głosek języka ojczystego. Badanie pozwala również określić zdolność dziecka w zakresie pamięci słuchowej i kinestezji artykulacyjnej. Oceniane jest także rozumienie mowy oraz tworzenie własnych wypowiedzi przez dziecko,.
Ostatni etap polega na omówieniu z Rodzicem/Rodzicami pisemnej diagnozy, a także zaplanowanego programu terapii.
Terapia logopedyczna
Oddziaływania terapii logopedycznej mają na celu :
kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korekcję zaburzeń w zakresie strony artykulacyjnej, fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej
nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
kształtowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
maksymalne usprawnianie techniki czytania i pisania
![](https://gpp.edu.pl/wp-content/uploads/2023/08/terapia-logopedia-3.png)