TERAPIA JOHANSENA IAS
Terapia Johansena - Indywidualna Stymulacja Słuchu
Znaczna liczba dzieci z zaobserwowanymi trudnościami w języku i wymowie, w tym również z problemami w czytaniu i pisaniu, posiada niewystarczająco rozwinięty mechanizm przetwarzania dźwięków (słuchu). Badania podejmowane w tym zakresie prowadzą między innymi do wniosków, że zaburzenia z przetwarzaniem dźwięków mogą być przyczyną problemów z mową oraz w sposobie w jakim dzieci odbierają (lub słyszą) dźwięki w słowach.
Terapia dźwiękowa dla lepszej mowy
Metoda Johansena IAS jest programem terapii dźwiękowej, w ramach której słucha się muzyki specjalnie dobranej do stymulacji połączeń nerwowych prowadzących do i wewnątrz mózgu, a w szczególności obszarów odpowiedzialnych za obsługę mowy.
Na podstawie wstępnej diagnozy przeprowadzanej przy pomocy specjalistycznego audiometru i oprogramowania diagnostycznego, dla każdej osoby poddającej się terapii przygotowywany jest zindywidualizowany program terapii stosownie do wyników diagnozy oraz stosownie do stwierdzonych możliwości oraz potrzeb – ponadto dobierany jest zestaw dźwięków do terapii i tworzona jest dedykowana dla tej osoby płyta CD do dalszej terapii.
Wpływ Terapii na
Funkcje Mózgu i Zmysłów
W wyniku zastosowania terapii dźwiękowej metodą Johansena IAS, informacje docierające ze świata zewnętrznego do osoby są przetwarzane szybciej i efektywniej, dzięki czemu z kolei usprawnieniu ulegają procesy i funkcje organizmu w zakresie:
- zdolności słuchania, uczenia się oraz pamięci
- rozumienia, jakości i łatwości mowy (dzięki poprawie możliwości analizy dźwiękowej struktury słów)
zdolności koncentracji i uwagi - poprawy oceny własnej i komunikacji interpersonalnej
- często obserwowana jest również poprawa w czytaniu i poprawnym kojarzeniu liter z dźwiękami (zdolność zapisywania poprawnie usłyszanych wyrazów), a dzięki temu również poprawie ulega pisownia wyrazów
Dla kogo jest terapia?
Metoda Johansena IAS przeznaczona jest zarówno dla małych dzieci (od trzeciego roku życia), dzieci starszych, młodzieży, jak i dla dla osób dorosłych – dla osób z różnymi problemami mowy i/lub języka, zarówno mówionego jak i pisanego (włączając w to specyficzne trudności z nauką u dzieci oraz dysleksję). Omawiane problemy mogą dotyczyć jednego lub wielu z następujących obszarów:
- Niepoprawne wymawianie części słów (“zjadanie”/dodawanie/zniekształcanie części słów)
- Ograniczenie w zakresie zrozumienia języka mówionego
- Opóźniony rozwój mowy
- Zaburzenia z przetwarzaniem dźwięków (słuchaniem)
- Język pisany – dysleksja
- Czytanie
- Zdolność zapisywania poprawnie usłyszanych wyrazów
- Niepoprawne rozpoznawanie fonologicznej struktury dźwięków/wyrazów (np. rytmów, sylab, fonemów)
- Ograniczenie lub niedorozwój organizacji/ koordynacji ruchu – dyspraksja
- Osoby z ADHD, Autyzmem i powiązanymi zaburzeniami
- Rozumienie i zapamiętywanie informacji oraz poleceń
- Zaburzenia koncentracji oraz uwagi
- Problemy z samooceną i motywacją, depresja i drażliwość
- Niepoprawne zachowania w wyniku niedostatecznie rozwiniętych zdolności interpersonalnych
- Nadwrażliwość na głośne lub niektóre dźwięki